Twitter Steiger B Facebook Steiger B Linked In Steiger B
Steiger B
 
11 juli 2018

Algoritmes of maatwerk?

Nemen algoritmes op termijn het werk over van onze arbeidsbemiddelaars? Een recent ING-rapport stelt dat online platforms over enkele jaren een groot deel van de markt overnemen. Steiger B gelooft in maatwerk. De opkomst van platforms prikkelt ons wel om voortdurend te zoeken naar verbetering van onze effectiviteit, efficiency en gebruiksvriendelijkheid in werving en selectie.



Volgens het ING-rapport kunnen uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en payrollers binnen één decennium 20 tot 70% van hun markt verliezen aan platforms die werving en selectie automatiseren met behulp van algoritmes. De platforms nemen ook administratieve taken als planning, urenregistratie en facturatie over. Hierdoor zijn ze op termijn goedkoper en sneller dan de huidige spelers. Technologische innovaties maken automatische ‘matching’ bovendien steeds beter.

 

Sneller, goedkoper, beter

De kans dat een platform de bemiddelingsrol overneemt, verschilt per beroepsgroep. Een platform biedt veel voordelen als er sprake is van een hoog verloop, veel pieken en dalen in vraag, disbalans op de markt, grote kwaliteitsverschillen tussen arbeidskrachten en als het gaat om repetitief en digitaal werk. Schoonmakers, keukenhulpen of callcentermedewerkers zijn bijvoorbeeld goed via een platform te organiseren. ING schat in dat in ieder geval 20% van deze markt zal verschuiven van de traditionele flexbranche naar platforms. In een extreem scenario, waarin technologie zich heel snel ontwikkelt én regels toelaten dat arbeids- en zzp-contracten snel en makkelijk te sluiten en ontbinden zijn, kan zelfs 70% van de markt verschuiven naar platformen. Ook specialistische beroepen, zoals vormgevers en docenten, zijn dan op die manier te organiseren.

 

Goede relaties

Volgens ING zijn er in de strijd met de platformgiganten drie cruciale factoren. Met haar kennis van arbeidsregelgeving heeft de branche een concurrentievoordeel. Platformgiganten als LinkedIn en de spin-offs van Uber of Deliveroo zijn qua technologie in het voordeel. De laatste troef is het netwerk. De platformgiganten hebben een wereldwijd netwerk en de capaciteit om op te schalen. De traditionele flexbranche zal het moeten hebben van de goede relaties met haar klanten.

 

Maatwerk

Dat is ook waar Steiger B in gelooft. Mireille Hanselman, adviseur bij Steiger B: ‘Voor ons is deze ontwikkeling een extra prikkel om voortdurend te zoeken naar verbetering van de effectiviteit, efficiency en gebruiksvriendelijkheid van onze werving en selectie. Tegelijkertijd zijn wij er van overtuigd dat algoritmes niet zo snel het maatwerk kunnen leveren waar onze opdrachtgevers om vragen. Geen opdracht is hetzelfde en functieprofielen geven nooit het volledige plaatje. Dat maakt automatisering van de selectie heel lastig. En daarom denken wij dat opdrachtgevers én kandidaten nu en in de toekomst behoefte blijven houden aan onze betrokken fairbindende accountmanagers en recruiters’.

 

Artikel over ING rapport

steiger b



Lees het vorige artikel >>
<< Lees het volgende artikel