Twitter Steiger B Facebook Steiger B Linked In Steiger B
Steiger B
 
5 oktober 2018

Onze tips voor een succesvol CV

Op zoek naar een nieuwe functie, baan of opdracht? Een krachtig CV is de sleutel tot een verdere kennismaking. Steiger B adviseert zijn kandidaten over de opbouw van een goed CV. In dit artikel een aantal van onze tips.



‘Een recruiter scant een CV in eerste instantie zo’n 8 tot 10 seconden om te bepalen of het de moeite waard is om door te lezen’, aldus Eelko van Mastrigt, adviseur woningcorporaties bij Steiger B. ‘Stel jezelf bij het schrijven dus de vraag: Wat moet mijn toekomstig werkgever absoluut van mij weten? Pas de inhoud van je CV ook altijd aan op de functie waarop je solliciteert. En zorg ervoor dat je CV er verzorgd, strak en overzichtelijk uitziet. Zorg dat we direct kunnen lezen wie je bent, wat je kan en wat je doet. Beperk je CV tot maximaal 2 A4-tjes. Uitgebreide werkervaring? Of als interim veel projecten gedaan? Voeg dan een aparte bijlage toe – met relevante informatie. Schrijf foutloos Nederlands. En laat je CV altijd op al deze punten checken door een ander’.  

 

Onze belangrijkste tips:

  1. Selecteer zorgvuldig welke informatie relevant is voor het bedrijf en de functie waarop je solliciteert. 
  2. Belangrijke informatie moet (subtiel) in het oog springen.
  3. Zorg voor een professionele, representatieve foto. Kijk in de lens en lach, maak contact.
  4. Wees consistent in je bladverdeling, schrijfstijl, het gebruik van lettertype, -grootte, hoofdletters, witregels, punten, komma’s, inspringen, bullets etc.

 

Logische opbouw

‘We gaan onze kandidaten binnenkort een sjabloon aanbieden om online een CV te uploaden. Onze adviseurs helpen hen verder om hun CV te verbeteren zodat ze hun sollicitatiekansen vergroten’, vertelt Eelko. ‘Een logische opbouw van je CV is ook belangrijk. Wij adviseren de volgende opbouw’: 

  1. Personalia: naam, woonplaats, contactgegevens mobiel, e-mail, LinkedInprofiel (je adres is niet meer nodig nu we alles online versturen). 
  2. Persoonlijk profiel: 3-7 regels pakkende tekst over wie je bent, wat je kunt en wat je doet. Je wordt meestal geselecteerd op je recente relevante werkervaring. Begin daar dus mee.
  3. Werkervaring: bouw af naar het verleden. Werkervaring van langer geleden (voor 2005) kun je beknopt en geclusterd omschrijven. Begin je zin met een werkwoord. Dit activeert de lezer dat je dit kan en doet. Bijv. het schrijven van beleidstukken, het onderhouden van contact met opdrachtgevers, het aansturen van een team etc. Benoem de meest relevante taken eerst. Som je taken en verantwoordelijkheden op in een logische volgorde van het werkproces. Benoem belangrijke resultaten die je hebt behaald en jouw rol hierin.
  4. Opleiding en cursussen: begin met je laatst gevolgde opleiding, bouw af naar het verleden.
  5. Computervaardigheden en softwarekennis.
  6. Specialistische vaardigheden en/of relevante competenties.
    Eventueel:
  7. Karaktereigenschappen: bijv. zelfstandig, ambitieus, nauwkeurig, extravert.
  8. Privé: bijv. vrijwilligerswerk, lidmaatschap verenigingen, sport, hobby’s.
  9. Referenties.

 

Steiger B



Lees het vorige artikel >>
<< Lees het volgende artikel