Twitter Steiger B Facebook Steiger B Linked In Steiger B
Steiger B
 
5 december 2019

7 tips om kandidaten te verleiden

Wachten op kandidaten die solliciteren op een vacature. Dat kan niet (altijd) meer in de huidige kandidatenmarkt. In onze werving moet de kandidaat centraal staan. We moeten hem/haar raken, verleiden en faciliteren.



Op een congres deed onze adviseur Yvonne Koning interessante inzichten op over het effectief werven van kandidaten. We delen ze hier graag met je.

Veel mensen zijn helemaal niet bewust of gestructureerd bezig met hun volgende carrièrestap.
Daniel Kahneman beweerde het al, 95% van onze keuzes zijn intuïtief. Voeg de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini hieraan toe en je hebt je wervingsstrategie in 7 tips:

  1. Je zoekt geen functie, maar een mens. Maak een nauwkeurig profiel.
  2. Personaliseer je werving: laat aantrekkelijke foto’s zien met glimlachende mensen die (zogenaamd) al in deze functie zitten. Gebruik quotes.
  3. Focus op conversie. Zorg dat je het de kandidaat makkelijk maakt om zich op te geven. Vraag in eerste instantie alleen om naam, email en telefoonnummer. Dat CV komt later wel. Neem contact op via Messenger, Whatsapp of bel.
  4. Herhaal je advertenties, maak ze laagdrempelig, zorg dat je on top of mind komt van de kandidaat.
  5. Mensen haten solliciteren. Het is een gedoe, je moet weer even diep nadenken, er is kans op falen en je stelt jezelf bloot. Probeer er achter te komen waarom ze wél willen solliciteren. Onvrede in hun huidige baan, interesse in nieuwe werkzaamheden, inkomen, reisafstand? Kijk wat je de kandidaat kunt bieden.
  6. Maak je wervingsproces volstrekt helder en zo eenvoudig mogelijk: makkelijk aanmelden, wanneer volgt er contact en hoe, zit er een test in, kan men een dagje meelopen, hoeveel gespreksrondes zijn er?, etc. Maak het ook visueel eenvoudig en sterk.
  7. Tenslotte: iedere kandidaat kan een keer terug komen. Wijs je iemand af, doe dat dan met aandacht, wees eerlijk en schets eventuele mogelijkheden voor de toekomst.

 



Lees het vorige artikel >>
<< Lees het volgende artikel