Twitter Steiger B Facebook Steiger B Linked In Steiger B
Steiger B
 
5 juli 2016

Helder denken bij Berlage

In de voormalige vergaderzaal van de Vereniging voor Effectenbezitters in onze thuisbasis de Beurs van Berlage gaf Suzanne Weusten van de Denkacademie (Argumentenfabriek) op 26 mei een boeiende presentatie. Een 40-tal deelnemers uit de corporatiesector en uit de kinderopvang werd in ruim 1,5 uur bewust gemaakt van denkpatronen en denkfouten die we allemaal, vaak onbewust, maken.

Ook wij als medewerkers van Steiger B, adviseurs in de arbeidsbemiddeling, werden aan het denken gezet. Waar het voeren van sollicitatiegesprekken aan de orde van de dag is, liggen denkfouten ook op de loer. Het is een mooi en voor ons vanzelfsprekend uitgangspunt dat we kandidaten zo objectief mogelijk op waarde schatten voor de betreffende vacature. Een valkuil hierbij is het halo-effect, één van de vele mechanismes die ons meestal onbewust verhinderen om logisch en rationeel te denken. Zo denken de meeste mensen dat als iemand één positieve eigenschap heeft, hij verder ook goede kwaliteiten heeft: de meelevende arts is vast een goede dokter, de aardige hypotheekadviseur geeft een topadvies en de welbespraakte sollicitant is geknipt voor de baan…. Dit kan natuurlijk ook daadwerkelijk het geval zijn, maar meer dan toeval is het niet. Goed om ons hier weer even extra van bewust te zijn. En ook voor de kandidaten aan de andere kant van de tafel één om op te anticiperen. Want het voeren van sollicitatiegesprekken is goed te oefenen, zeker als je je hier bewust van bent. Suzanne bood ons een mooi overzicht van de verschillende soorten denkfouten die ze illustreerde met sprekende voorbeelden. We ontvingen van de deelnemers enthousiaste reacties!


Lees het vorige artikel >>
<< Lees het volgende artikel