Aangescherpte checks voor zzp’ers
De zzp’er is niet meer weg te denken uit de dynamiek van de huidige arbeidsmarkt. Ook bij Steiger B vervullen we interimopdrachten met behulp van zzp’ers. Maar wanneer ben je nou zelfstandig, en wanneer is er sprake van een arbeidsrelatie? De regels hieromtrent bestaan al heel lang, maar mede door gebrek aan eenduidigheid vond vanuit de belastingdienst jarenlang nauwelijks handhaving plaats. Daarin komt vanaf 1 januari 2025 verandering. “Nu de belastingdienst weer strenger gaat controleren, gaan wij ons beleid richting zzp’ers ook nog eens tegen het licht houden,” verklaart directeur Hans Huijsmans de striktere controle van de regels bij Steiger B. “En misschien zet dat zzp’ers ook aan het denken. Wij bieden ze bij Steiger B in ieder geval een aantrekkelijk alternatief.”
Terechte aanscherping
“Natuurlijk willen we uiteindelijk terugvorderingen en mogelijke boetes voorkomen,” vult Huijsmans aan. “Maar dat de belastingdienst de handhaving hervat, daar kunnen wij ons ook prima in vinden. De afgelopen jaren is de groei van het aantal zzp’ers een beetje uit de hand gelopen. Voor opdrachtgevers zijn zij een veel duurdere optie bij de inhuur van interimprofessionals. En omdat er voor al die zzp’ers geen premies hoeven te worden afdragen, komt ons stelsel van sociale verzekeringen danig onder druk te staan. Wat niet wegneemt dat er voor de inzet van ‘echte’ zzp’ers bij Steiger B vanzelfsprekend altijd volop ruimte blijft.”
Wat is zelfstandigheid?
Zelfstandigheid blijkt met betrekking tot de arbeidsmarkt een lastig te definiëren begrip. De belastingdienst heeft een lijst van criteria geformuleerd waaraan zzp’ers zouden moeten voldoen bij de uitvoering van een opdracht. Maar uiteindelijk is het totale plaatje doorslaggevend en hoeven niet alle punten helemaal te zijn ingekleurd. Dat maakt het ook zo lastig om een eenduidige meetlat te maken. Wel heeft de belastingdienst een checklist gemaakt voor opdrachtgevers en is er voor zzp’ers zelf bijvoorbeeld via de kvk ook informatie over eventuele schijnzelfstandigheid te vinden. Mocht er in specifieke situaties toch discussie ontstaan, dan beslist uiteindelijk de rechter.
Zelfstandigheidscheck
“Nu de belastingdienst heeft aangekondigd dat ze vanaf 1 januari 2025 strenger gaan handhaven, hebben we ook bij Steiger B onze zelfstandigheidschecks nog eens onder de loep genomen,’ aldus Huijsmans. “Anders loop je alleen maar het risico dat het je geld gaat kosten, en ergernis oplevert. Overigens waren onze checks altijd al in orde, blijkt uit eerdere NEN-inspecties. Maar we blijven scherp en zullen elke opdracht van geval tot geval moeten beoordelen. Bovendien gaan we aanvullende maatregelen nemen om nieuwe opdrachten en eventuele verlengingen aan de aangescherpte criteria te laten voldoen. We leiden een paar van onze medewerkers op om die beoordeling uit te voeren. En inmiddels hebben we ook onze opdrachtgevers en zzp’ers geïnformeerd over ons strengere beleid.”
Mogelijk alternatief?
Al deze aankomende ontwikkelingen zijn natuurlijk spannend voor veel zzp’ers. Onzekerheid over de consequenties, flink wat extra papierwerk en als zwaard van Damocles ook nog eens het risico op verlies van bepaalde fiscale voordelen bij geconstateerde schijnzelfstandigheid. Daarom willen we zzp’ers bij Steiger B een aantrekkelijk alternatief ter overweging geven. Een vast dienstverband biedt misschien niet de absolute vrijheid die je als zzp’er hebt, maar er zijn ook veel belangrijke voordelen:
- Wij zorgen dat je werk hebt
Je hoeft zelf niet (meer) achter opdrachtgevers aan, wij koppelen je steeds weer aan een nieuwe opdracht. - Doorbetaling
Het is onze zorg dat je werk hebt. Dus zit je in-between-jobs of val je onverhoopt uit door ziekte, dan betalen we je op basis van je vaste contract gewoon door. Dus altijd verzekerd van een doorlopend inkomen. - Geen administratieve verplichtingen
Dat betekent minder papieren rompslomp, en al helemaal geen zorgen over de status van je arbeidsrelatie. - Pensioenopbouw en sociaal vangnet
In vaste dienst bouw je automatisch pensioen op en rechten op uitkeringen bij werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. - Aanvullende voordelen
Je reiskosten zijn grotendeels voor onze rekening met de NS business card of andere mobiliteitsmogelijkheden. En je beschikt over budgetten voor vitaliteit en persoonlijke ontwikkeling. - Team van collega’s
Tot slot, je hebt altijd een team van betrokken collega’s om je heen waarmee je kunt sparren en overleggen.
Interessant?
Wil je eventuele verrassingen of slapeloze nachten voor zijn? Informeer eens bij ons wat de mogelijkheden zijn als je bij ons in vaste dienst treedt. We helpen je graag!
Deel dit bericht