Assetmanager bij WonenBreburg

Assetmanager bij WonenBreburg

Bij de opdrachten die Steiger B ontvangt voor werving en selectie willen we duurzame, stabiele verbindingen creëren tussen onze opdrachtgevers en de door ons geselecteerde kandidaten. Daarom houden we ook na indiensttreding nog een vinger aan de pols om te zien of alles goed verloopt. In de rubriek Een jaar later spreken we professionals die na een succesvolle matching inmiddels een jaar in dienst zijn. Deze keer Tuur Verouden, assetmanager bij WonenBreburg, een sociale woningcorporatie in Breda en Tilburg.

Wat deed je een jaar geleden, voordat je bij WonenBreburg aan de slag ging?
Ik was property manager bij een beleggingsmaatschappij. In die wereld ontwikkel je een scherpe commerciële blik, dat komt natuurlijk altijd van pas. Maar ik wilde graag doorgroeien en de stap maken naar tactisch en strategisch werk bij een partij met vastgoed in eigendom en eigen beheer. Bovendien wilde ik behalve adviseren juist ook zelf de afwegingen en keuzes maken.

Hoe bevalt de overstap naar de corporatiesector?
Het is complexer en daardoor erg leuk. Ik moet veel vaker belangen tegen elkaar afwegen en bij een ingreep in de ene buurt rekening houden met de effecten op de andere buurten. Het gaat bij corporaties om meer dan alleen financieel rendement. Je bent op zoek naar samenwerking met de gemeente en partners, om in samenhang goede keuzes te maken. Ik heb in een korte tijd veel nieuwe dingen geleerd, ook op het gebied van wet- en regelgeving en doelstellingen van corporatie en gemeenten.

En hoe bevalt het bij WonenBreburg?
WonenBreburg is in ontwikkeling en tijdens de selectieprocedure werd me al een goed beeld van de organisatie geschetst. Ik wist dus wat ik kon verwachten. Er is veel aandacht voor het fundament, met goede basisprocessen. Daarnaast willen we ook het assetmanagement verdiepen. Wat houdt het in en wat brengt het ons? In essentie ben je als assetmanager op zoek naar de optimale samenhang tussen enerzijds het rendement van ons vastgoed en anderzijds onze sociale verantwoordelijkheid en maatschappelijke impact. Ik werk nu concreet mee aan oplossingen en heb daar meer invloed op. Dat geeft een goed gevoel.

Team assetmanagement was relatief nieuw bij WonenBreburg. Waarom is het team opgericht?
Het idee was dat je ‘goed assetmanagement’ van onderop moet organiseren, met een stevige sociale component. We zijn als nieuw team van 5 assetmanagers onder goede begeleiding aan de slag gegaan. We weten welke stappen nodig zijn en werken aan de tools om die stappen ook te kunnen zetten. Inmiddels hebben we de verbinding met de wijkteams gelegd en ziet iedereen ook het belang van assetmanagement. We zijn nu meer beleidsmatig bezig, tactisch en strategisch. Gevoed door de wijkteams zijn we als assetmanager steeds meer opdrachtgever voor gewenste acties op gebied van beheer en ontwikkeling en is het voor ons makkelijker om prioriteiten in de wijk te stellen.

Wat heb je met jouw achtergrond kunnen toevoegen in het team?
Omdat ik als property manager voor particuliere en institutionele beleggers met de voeten in de klei heb gestaan, doorzie ik de gevolgen van verschillende keuzes snel. En ik heb in mijn vorige werk een goede commerciële blik ontwikkeld. Dankzij die gecombineerde kennis sturen we op de verhoging van het kostenbewustzijn. Ook bespreken we de financiële effecten van bepaalde keuzes en kunnen we meer sturen op tactisch en strategisch niveau. Mede daardoor zoeken we bij individuele, incidentele problemen steeds vaker naar structurele oplossingen. Bijvoorbeeld door een betere koppeling tussen het dagelijks onderhoud en het planmatig onderhoud.

Wat vind je leuk aan deze baan bij WonenBreburg?
Ik vind de functie van assetmanager zelf gewoon leuk, en ik heb nu meer invloed en verantwoordelijkheid. Verder prikkelt de uitdaging me hoe we assetmanagement zo goed mogelijk kunnen inzetten bij WonenBreburg. Het is een breed vak , dus we mogen over veel zaken meedenken en meepraten. Dat biedt een goede mogelijkheid om de kwaliteit te verhogen en om als leidinggevende de medewerkers hierin te motiveren. Hoewel niet alles altijd sneller gaat, waardeer ik de kans om nauwer samen te werken met interne en externe belanghebbenden. Die bewustwording moet zo nu en dan nog indalen.

Wat heeft je verrast?
Daar kan ik kort over zijn: de enorme betrokkenheid van iedereen en de passie voor de volkshuisvesting en de bewoners.

Als je terugkijkt op het eerste jaar, waar ben je dan trots op?
We zijn met veel dingen tegelijk bezig en hebben over de hele breedte al kleine stappen gezet. Daarmee werken we aan een stevig fundament. En we hebben iedereen weten te doordringen van het belang van assetmanagement. Collega’s zijn bijvoorbeeld op een andere manier naar hun dagelijkse werk gaan kijken en komen met alternatieve ideeën en nieuwe oplossingen.

Waarin wil je je verder ontwikkelen?
Ik wil heel graag organisatiebrede tools ontwikkelen waarmee we effectiever kunnen werken met assetmanagement. Daarbij kun je denken aan verdiepende analyses van onze complexen, om weloverwogen beslissingen te nemen.
Daarnaast kijk ik ernaar uit om mijn kennis van financiën binnen de corporatie verder te verdiepen. Zodra we een stevige basis hebben gelegd, kunnen we assetmanagement bij WonenBreburg naar een hoger niveau tillen!

Arne-removebg-preview

Op zoek naar een vaste baan?