Satellietteam helpt Veilig Thuis met terugdringen werkvoorraad

Satellietteam ondersteunt Veilig Thuis bij terugdringen werkvoorraad

Kaïsha Fox is meewerkend projectleider in het Satellietteam van Steiger B. Onze teams zijn actief door het hele land, zelf is Kaïsha met haar team alweer ruim een half jaar aan de slag bij een Veilig Thuis in het midden van het land, om daar de werkvoorraad aan te pakken. We spreken haar over haar werk, de werkvoorraadproblematiek en de rol die het Satellietteam daarbij kan spelen. ‘Het is schrijnend, maar we draaien nu zaken die een jaar geleden zijn binnengekomen.’

Chronisch personeelstekort

‘Laat ik voorop stellen dat die werkvoorraad waar we het nu over hebben absoluut niet op het conto van Veilig Thuis is te schrijven. Het is voornamelijk te herleiden tot chronisch personeelstekort. Je komt het tegen in alle geledingen van de jeugdzorg. Wijkteams, Ouder- en KindTeams, verslavingszorg, Raad voor de Kinderbescherming, onderwijs, kinderopvang, allemaal hebben ze ermee te maken. En dus ook Veilig Thuis. Het Satellietteam springt daar nu bij om verdere groei van de werkvoorraad te voorkomen. Dat doen we grotendeels op afstand, dus we werken van achter onze eigen bureaus en gaan vanaf daar op huisbezoek.’

Spagaat

‘Wij hebben onze collega’s bij dit Veilig Thuis leren kennen als een bevlogen, vlot team. Snelle aanpakkers en recht voor hun raap. Ook voor hen is de ontstane werkvoorraad een enorme frustratie.’ Kaïsha legt uit in welke spagaat je terecht komt als jeugdzorgwerker. ‘Je gaat met mensen in gesprek, legt uit dat het echt heel belangrijk is dat ze snel ondersteuning krijgen, en als je ze daar dan in mee hebt, moet je vertellen dat ze vermoedelijk over een half jaar aan de beurt zijn. Dat is natuurlijk heel onwenselijk en kan tot onbegrip en demotivering leiden bij de betreffende ouders. Door met ons Satellietteam het vaste team van onze opdrachtgever te ondersteunen moeten we gezamenlijk de wachttijd kunnen terugbrengen.’

Meldcode

‘Veilig Thuis is in een advies- en meldpunt voor huiselijk geweld, kindermishandeling en alle vormen van onveiligheid in en om het huis. Bedenk wel, iedereen kan en mag bij ons melden. Voor sommige professionals is het zelfs verplicht vermoedens van huiselijk geweld te melden bij Veilig Thuis. Daarvoor is de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling in het leven geroepen. Maar ook de bezorgde buurvrouw of een boze ex mogen hun zorgen bij Veilig Thuis uiten. En voor de duidelijkheid, we reageren op elke melding, dat is wettelijk vastgelegd. Mensen schrikken vaak enorm als Veilig Thuis aan de telefoon hangt, maar dat is lang niet altijd nodig. Mochten we al problematiek tegenkomen, dan is het onze insteek om daar samen met het gezin een oplossing voor te vinden.’

Frontoffice en backoffice

Kaïsha geeft een beeld hoe meldingen bij Veilig Thuis verlopen. ‘Er is een frontoffice en een backoffice. Meldingen komen binnen bij de frontoffice, daar vindt de primaire beoordeling en inventarisatie plaats. Dan volgt de triage, om de urgentie te bepalen van eventueel handelen en de expertise die daarbij dan nodig zou zijn. En vervolgens pakken de mensen van de backoffice de zaak op.’ Zij gaan op huisbezoek bij de betreffende huishoudens, spreken betrokken professionals, voeren gesprekken met kinderen, organiseren soms een groot overleg en brengen advies uit.

Verplicht reageren

‘Als je bedenkt dat Veilig Thuis verplicht is om op alle meldingen te reageren, is het ook logisch dat je niet direct in de stress hoeft te schieten als we contact opnemen. Veilig Thuis komt echt niet langs om direct zware maatregelen te nemen of om zomaar kinderen uit huis te plaatsen. We komen graag langs voor een gesprek ter inventarisatie, en hopen dan dat we na een goed gesprek duidelijkheid hebben en we weer verder kunnen met z’n allen.’

Vrijwillig, niet vrijblijvend

‘Kijk, als wij uiteindelijk constateren dat er iets moet gebeuren, dan zoeken we samen met de ouders een oplossing. Het gaat immers om de veiligheid van hún kind, dus benadrukken we ook dat het wenselijk is om dat samen in harmonie te doen. Dat werkt wel zo efficiënt en des te sneller zijn ze weer van ons af,’ voegt Kaïsha er lachend aan toe. ‘Meewerken is geen verplichting, maar wel wenselijk. Tijdens de contacten met ouders of het gezin proberen we vanuit Veilig Thuis mensen vriendelijk wel in de goede richting te dirigeren. Ons motto is dan ook We zijn vrijwillig, niet vrijblijvend.’

Veiligheidsinschatting

Over het algemeen verlopen de contacten met een gezin redelijk soepel. ‘We maken een veiligheidsinschatting en kijken of de ouders in staat zijn om zelf veranderingen door te voeren. De problematiek kan namelijk zo complex zijn, dat het een gezin boven het hoofd groeit. Dan willen ze wel, maar redden het niet zonder extra hulp van buitenaf. We voeren dan intern overleg met een gedragswetenschapper en/of vertrouwensarts om te bepalen waar ze het meest bij gebaat zijn of om de bestaande ondersteuning aan te scherpen. En natuurlijk zijn er ook de gevallen waarbij je in een zogenoemd dwangkader terechtkomt. Maar tegen die tijd is een dossier allang doorgegeven via de Raad voor de Kinderbescherming aan de kinderrechter. Veilig Thuis heeft daarin een adviserende rol.’

Allround medewerkers

‘Ik vertelde al, deze Veilig Thuis heeft indertijd de hulp van het Satellietteam ingeroepen om de ontstane werkvoorraad aan te pakken. Oorspronkelijk deden we alleen backoffice, dat wil zeggen binnengekomen meldingen oppakken en starten met een huisbezoek. Inmiddels voeren we met een klein team ook frontofficetaken uit, dat wil zeggen dat we de binnenkomende meldingen triëren. Want je wilt niet dat de file die je probeert op te lossen net zo hard weer aangroeit aan de staart. Het mooist zou natuurlijk zijn dat allround medewerkers het hele traject kunnen verzorgen, van frontoffice, via triage naar backoffice, hulpverlenende dienst inzetten en monitoring. Zonder harde knip tussen front- en backoffice. Daar wil de organisatie ook al wel een tijdje naartoe, maar de invoering daarvan is nog niet zo eenvoudig.’

Het verschil maken

‘Het is en blijft dankbaar werk,’ zegt Kaïsha. ‘Je kunt echt iets betekenen voor mensen, het verschil maken. En daar doe je het toch voor, gezinnen helpen? Al is het maar voor die paar kinderen die merken dat iemand hen serieus neemt, of de ouders die vastlopen in de opvoeding van hun kind en een zetje in de juiste richting krijgen. Ouders die aan het eind van een traject ook blij zijn dat ze hulp hebben gekregen en vanuit een moeilijke (opvoed-) situatie de boel weer onder controle hebben.’

Het team van Steiger B

Kaïsha zelf heeft een fraaie carrière doorlopen bij Steiger B, al ziet ze het zelf als een min of meer logisch traject. ‘Ik ben zonder SKJ-registratie begonnen bij Steiger B, of toen nog RadarPersoneel. Via hen heb ik m’n opleiding en registratie kunnen halen, waarna ik onder begeleiding aan het werk kon in de jeugdzorg. Het is zo belangrijk dat je zo’n kans krijgt van je werkgever. Want daardoor heb ik gaandeweg alle facetten van de jeugdzorg kunnen ontdekken, tot de jeugdbescherming aan toe.’ Inmiddels is Kaïsha meewerkend projectleider bij Steiger B, verzorgt ze er de intervisie en werkbegeleiding en weet ze dat ze door kan groeien tot zelfstandig projectleider. ‘Ik ben alleen maar trots dat ik het vertrouwen dat Steiger B mij heeft gegeven op deze manier kan teruggeven. Ik heb dankzij hen en onder de vleugels van het Satellietteam echt een fantastische carrière op kunnen bouwen.’

Leonieke2-lr-removebg-preview

Nieuwsgierig naar ons Satellietteam? Ik vertel je er graag meer over.