Wat betekent het om een fairbinder te zijn?

Nieuwsgierig, deskundig, betrokken en fair. Dat zijn onze kernwaarden. En die vormen de basis van álles wat we doen. Of het nu gaat om werving en selectie, detachering of interim-bemiddeling, wij geloven in eerlijke verbindingen. We kijken verder dan cv’s en vacatures en bouwen aan samenwerkingen die écht werken. Onze mensen maken daarin het verschil. Niet voor niets noemen we hen fairbinders. Maar wat houdt dat in de praktijk precies in?
Fairbinders aan het woord
We vroegen onze collega’s Martine Houthuijs, Henk-Jan Nijboer en Inge Geerling hoe zij hun rol als fairbinder zien. Martine werkt sinds 2017 bij Steiger B als officemanager, Henk-Jan sloot zich in 2022 aan als adviseur Kinderopvang en Inge is al sinds 2013 consultant Werving & Selectie. “Verbinden was in die tijd al belangrijk voor ons,” vertelt Inge, “ook al waren we ons daar nog niet zo bewust van. Het zat in alles wat we deden. En naarmate Steiger B groeide, kwamen er steeds meer mensen bij die dezelfde visie met ons deelden.”
Verbinding begint met open communicatie
Fairbinden is een samenstelling van ‘fair’ en ‘verbinden’. Het zijn 2 woorden die bij ons hand in hand gaan. “Fair zijn begint bij gesprekken met opdrachtgevers”, volgens Henk-Jan. “We gaan het gesprek aan op basis van gelijkwaardigheid. Zo bouwen we aan een samenwerking die op de lange termijn werkt.” Eerlijkheid betekent ook het juiste advies geven, zelfs als er daardoor niet direct een match ontstaat. “Heeft een opdrachtgever bijvoorbeeld een uitdaging, maar ook zelf al de oplossing in huis? Dan geef ik dat eerlijk aan”, zegt Henk-Jan. Ook over kandidaten zijn we transparant. “Laatst had ik een kandidaat die misschien niet perfect aansloot op de functie, maar wél veel potentie had. Dat heb ik eerlijk gedeeld met de opdrachtgever, inclusief de ontwikkelpunten. Door die openheid bouwen we vertrouwen op.”
Het eerlijke verhaal naar kandidaten
Voor de beste match is een eerlijk verhaal naar beide kanten essentieel. “We staan echt voor de kandidaat”, vertelt Inge. “Voor opdrachtgevers kijken we wat een kandidaat meebrengt, maar ook andersom zijn we open: wat heeft de opdrachtgever te bieden? Ook moedigen we kandidaten aan zich te laten zien, zonder zich beter voor te doen. We zijn nieuwsgierig naar wie ze écht zijn.” Henk-Jan vult aan: “Is er geen match? Dan zijn we daar transparant over richting kandidaten. We gaan persoonlijk in gesprek en leggen uit waarom de vacature nét niet paste. Zo blijven ze betrokken en vergroten we de kans op een toekomstige match.”
Een sterke interne verbinding
Bij Steiger B stopt fairbinden niet bij opdrachtgevers en kandidaten. “Ook intern brengen we mensen samen”, zegt Martine. “We verbinden onze collega’s en zorgen dat gedetacheerden zich betrokken voelen, meer dan alleen via hun salaris.” Onze backoffice speelt hierin een essentiële, maar vaak minder zichtbare rol, vertelt Henk-Jan: “Van het papierwerk tot de persoonlijke attenties bij een verjaardag of het einde van een opdracht: zij zijn de ‘lijm’ die onze betrokkenheid versterkt in de dienstverlening naar opdrachtgevers en kandidaten. Ook de organisatie van bijvoorbeeld onze zomer- en kerstfeesten ligt grotendeels in hun handen.”
Nieuwsgierigheid is hét sleutelwoord voor die interne betrokkenheid, volgens Inge: “We tonen ook oprechte interesse in elkaar als collega’s, en dus niet alleen naar opdrachtgevers en kandidaten. Omdat we elkaar goed kennen, ontstaat een sterke band. Zo deelde een collega laatst op LinkedIn hoe blij hij was om bij Steiger B te werken, omdat hij hier echt zichzelf kan zijn. Dáár doen we het voor. We zien elkaar als collega’s, niet als concurrenten. De deuren staan altijd voor elkaar open en je kunt bij iedereen terecht als je hulp nodig hebt.”
Deskundigheid maakt het verschil
Onze fairbinders brengen dus dagelijks alle kernwaarden in de praktijk. Ook ‘deskundigheid’ is daar een belangrijk onderdeel van. “We hebben veel kennis over verschillende sectoren. Dat alleen al wekt vertrouwen bij opdrachtgevers en kandidaten”, legt Henk-Jan uit. “We maken zo echt het verschil, omdat opdrachtgevers waarderen dat we hun vak begrijpen. Daarom blijven we ons graag ontwikkelen en zorgen we dat onze kennis up-to-date blijft.”
Martine vult Henk-Jan aan: “Deskundigheid gaat dan ook hand in hand met betrokkenheid. Juist doordat we de sectoren goed kennen, zijn we een volwaardige gesprekspartner voor opdrachtgevers.” Henk-Jan: “Bij Steiger B is betrokkenheid geen marketingterm, maar de kern van wie we zijn. We zijn, wat mij betreft, de uitvinders van het woord. De allereerste medewerkers, zoals Inge, werkten er al naar. Nog voordat we het een naam gaven.”

Heb je vragen of wil je een persoonlijk gesprek met mij of een van mijn collega's?
Deel dit bericht